Een positief lichaamsbeeld: hoe krijg je dat?

Depressie en angst

28/03/2020

Het dagelijks gebruik van sociale media zorgt ervoor dat we meer dan ooit omringd worden door het ‘ideale’ schoonheidsbeeld. Deze plaatjes op Instagram leiden tot verwachtingen die je niet kan waarmaken. Dit zorgt ervoor dat we ons niet mooi genoeg voelen of beschaamd zijn over ons uiterlijk. 

Hoe ‘normaal’ het ook klinkt om wat onzeker te zijn over je lichaam in de puberteit, het kan ernstige negatieve gevolgen hebben. Hier zijn vijf tips om de ontevredenheid over je lichaam aan te pakken. 

Er zijn belangrijkere dingen
Denk eens na over welke dingen écht belangrijk zijn voor jou. Als je bijvoorbeeld bedenkt waarom jij je beste vriend(in) leuk vindt, zal dit waarschijnlijk vanwege haar innerlijke kwaliteiten zijn. Besef dat mensen je niet alleen op je uiterlijk beoordelen, dat doe jij ook niet. 

Relativeer het ‘perfecte’ plaatje op sociale media 
De beelden die je elke dag te zien krijgt zijn fake. Ontvolg de fitgirls/boys en ga op zoek naar pagina’s die body positivity aanmoedigen. Zo krijg je een beter beeld van hoe mensen er écht uitzien. 

Focus op je goede eigenschappen
Denk ook eens aan alle goede eigenschappen die je hebt. We zijn vaak geneigd om ons druk te maken over onze mindere kanten, waardoor we onze sterke punten vergeten. Schrijf daarom op wat je allemaal mooi en leuk vindt aan jezelf, dit zal een positief effect hebben op je zelfbeeld.

Leer van jezelf houden om álles wat je bent. - Charlotte

Waardeer wat je lichaam kan
Misschien ben je niet zo tevreden over je benen, maar ben je wel de snelste loper van de klas. Focus je ook eens op de functie van je lichaam in plaats van op je uiterlijk.

Stop met vergelijken 
We doen het allemaal. We richten ons op onze tekortkomingen en vergelijken deze met anderen. Maar het heeft weinig zin en werkt negatief voor ons zelfbeeld. Niemand is perfect, die persoon heeft dan weer andere tekortkomingen. Onthoud: je bent goed zoals je bent.