Zorgen voor je mama of papa (of allebei). 5 tips.

Relaties

21/05/2019

Tussen de 20.000 en de 40.000 kinderen en jongeren groeien op in een gezin met een ouder die ernstig ziek is (soms mentaal) of een chronische aandoening heeft. Als je voor je ouder(s) gaat zorgen, dan ben je een MANTELZORGER.

Uit dat onderzoek blijkt dat een groot aantal van de kinderen thuis veel zorg opnemen: ze helpen hun ouder, staan deels in voor het huishouden, dragen zorg voor broer of zus. Die extra taken hebben een weerslag op hun schoolwerk en hun vrije tijd.

Andere kinderen nemen minder taken op, maar ook zij hebben nood aan waardering, ondersteuning en begrip. Soms worden ze immers gepest, zijn ze kwaad of angstig, of hebben ze het gevoel dat ze de enige in deze situatie zijn.

Tip 1: Praat met iemand die je vertrouwt
Het helpt om je hart te luchten en om te horen hoe anderen in je gezin de situatie beleven. Is dit binnen je gezin moeilijk? Denk dan eens aan een vriend of vriendin of iemand van school bijvoorbeeld je mentor of een leraar waarmee je het goed kunt vinden.

Als iemand weet wat er bij jullie thuis aan de hand is, kan hij of zij er rekening mee houden of hulp bieden. Deel daarom je zorgen. Zoek iemand die je vertrouwt en trek aan de bel.


Tip 2: Zoek informatie over de ziekte of beperking
Weten wat er aan de hand is, geeft meer grip op de situatie. Als je bijvoorbeeld weet waarom het gedrag van je broer met autisme anders is, helpt dit de situatie beter te begrijpen. Het maakt het niet altijd makkelijker maar wel duidelijker.

Voor informatie over verschillende stoornissen, ziektes of handicaps kun je bijvoorbeeld terecht bij je huisarts of een gespecialiseerde verpleegkundige. 

Tip 3: Vraag om hulp
Het kan zijn dat je inmiddels gewend bent aan extra taken en dit normaal bent gaan vinden. Maar als deze extra taken ervoor zorgen dat je te veel andere dingen niet meer kunt (zoals huiswerk maken of leuke dingen doen met vrienden), mag je best eens voor jezelf opkomen en om hulp vragen.

Zet eens op een rijtje wat je allemaal extra doet. Bedenk wat iemand anders (zo nu en dan) zou kunnen doen of overnemen. 


Tip 4: Zorg goed voor jezelf
Je kunt de zorg voor de ander het beste volhouden als je ook goed voor jezelf zorgt. Beweeg voldoende en reageer je lekker af met sporten. Dit helpt om alles even te vergeten.

  • Je gezondheid is belangrijk. Probeer zo gezond mogelijk te eten en breng tijd door met mensen die je energie geven. Ga er gewoon even op uit en maak plezier.
  • Voel je niet schuldig als je iets leuks gaat doen. Geef thuis aan wanneer je voor hen klaar kunt staan. Dat is niet egoïstisch maar nodig om je taken thuis vol te houden.
  • Het grote gevaar is dat je je terugtrekt. Maar het is juist belangrijk leeftijdsgenoten te blijven ontmoeten, ook al denk je dat daar geen tijd voor is.
  • Koop iets leuks voor jezelf. Je mag jezelf best eens verwennen. Het hoeft niet groot of duur te zijn, als je er maar plezier in hebt. Wanneer je veel zorgen hebt, dan is het goed als daar prettige dingen naast staan. Dat houdt je in evenwicht.


Tip 5: Ontmoet andere jonge mantelzorgers
Zoek contact met andere jongeren die ook zorgen voor een gezinslid. Vaak heb je aan een half woord genoeg en geeft het een prettig gevoel andere jongeren te ontmoeten die precies snappen wat jij bedoelt en meemaakt. Met hen kun je verhalen uitwisselen, even klagen, lachen of elkaar steunen in zware tijden.

Ben jij een jonge mantelzorger? Lees meer!

 

 

Ergens hoop ik dat er toch meer aandacht voor komt. Bijvoorbeeld op school, als leerkrachten dan toch weten, als ze daar alleen maar al gewoon een keer aan zouden denken: “Ha ja, die heeft een moeilijke thuissituatie"
X