Irritatiecrème factor 50

Vrije tijd en werk

10/07/2018

Wat een foute kleren heeft je vader nu weer aan. En jij hebt niks om aan te trekken voor dat feestje, je enige broek zit in de wasmachine. Fuck. Wie hangt die WC-rol altijd achterstevoren op? En dat pak chips dat open uit je handen valt. Kleine ergernissen kleuren je leven en jij ergert je blauw.

Ergernis. Vaak is het een reflex. Je hebt platte band, dus je hele dag is verpest.
Ergernis heeft te maken met onmacht, verlies (of het niet hebben) van controle, over dingen en mensen. Op de koop toe erger je je aan je eigen ergernis.
Hoe zat dat weer, met die mug en die olifant?

Het zit in je kop
Soms erger je je aan dingen die heel gewoon zijn. Die vier mensen na jou hebben het recht om ook nog allemaal op het oversteek-knopje van het verkeerslicht te duwen. Je vriendin hoest op kamp niet met opzet de hele slaaptent bij elkaar. Waarschijnlijk ergert ze zich even hard aan de kriebel in haar keel als jij je aan haar.
Ergernis begint (vaak) bij jezelf. Het overkomt je. Omdat je moe bent of gehaast of zenuwachtig. Of omdat je iets van jezelf herkent dat je liever niet ziet.
Jij maakt van de mug een olifant. Haal die muggenstick maar boven, deze zomer!

Vakantie. Chill.
Yes! Maar je reisgenoten kunnen je ook mateloos irriteren (en jij hen). Bil tegen bil op de achterbank. Of met zijn zessen in een krap huisje. Niemand doet echt iets verkeerd, toch groeit de spanning. Neem dus af en toe afstand: duik in een boek, ga stappen, kruip vroeg in bed met je smartphone. En geef ook de anderen de ruimte.
Soms doen mensen gewoon ergerlijke dingen. Een zetel aan het zwembad bezet houden met een badhanddoek. Van ‘s morgens vroeg. Of hun hele vakantie-album op social media gooien. Er zijn zelfs mensen die hun vakantieplek kiezen om jou jaloers te maken met de foto ‘s.

Om zot van te worden
Een speciale vorm van ergernis is misofonie. Het is een afkeer - een walging zelfs - van menselijke geluiden die heel normaal zijn. En nodig om in leven te blijven. Ademen bijvoorbeeld of slikken of kauwen. Maar ook geluiden als het tikken op een toetsenbord kunnen triggeren. Wie aan misofonie lijdt, is abnormaal gefocust op dat geluid en ergert zich (bijna) dood. Sommigen zien geen andere uitweg uit de stress dan zich isoleren van de wereld. De oorzaak van misofonie ligt waarschijnlijk in het brein. Veel mensen met misofonie zeggen ook hoogsensitief te zijn. Maar die link is nog niet bewezen.

So what
Irritaties horen bij het leven. Tien tips om ermee om te gaan!

  1. Tel tot tien. Traag. Heel traag.

  2. Blijf ademen. (Zelfs al zit er iemand met misofonie in de kamer.)

  3. Stuur je verwachtingen bij over wat mensen horen te doen.

  4. Haal je schouders op, glimlach en zeg: ‘ach ja’. Laat los.

  5. Verleg je focus. Denk aan je lief of kijk uit het raam.

  6. Relativeer. Is deze gebeurtenis van levensbelang voor mij?

  7. Als iemand over een grens gaat of als de ergernis zich opstapelt: spreek je ergernis dan uit.

  8. Weet dat anderen zich ook aan jou ergeren. Echt.

  9. Word je vrolijker van de ergernis? Blijf er dan middenin zitten.

  10. Zeg nu zelf: mensen die zich altijd ergeren zijn irritant.


Aan de slag met je ergernis? Mindfulness helpt je naar je gedachten te kijken en je gevoelens te laten overwaaien. Kijk hier, leef je leven en laat los wat jij van anderen denkt. En zij van jou.