Val in slaap!

Vrije tijd en werk

21/09/2018

Jij kan niet slapen? Misschien ligt de oorzaak bij bingewatching, je smartphone of de stress vanop school. Wat doe je eraan? Hier zijn 8 tips om sneller in slaap te vallen.

Ruilhandel
Ruil je smartphone in voor een boek. Naar een scherm kijken is vermoeiend voor de ogen en breekt melatonine af, een slaapbevorderend hormoon. Een goed boek geeft rust aan onze ogen en doet ons stoppen met piekeren.

Smijt je zorgen weg
Stoppen met piekeren is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Schrijf lastige dingen neer op papier en maak er een vlieger van. Zo kan je letterlijk jouw zorgen wegsmijten. Pik ze de volgende dag maar weer op.

Vettig is niet altijd prettig
Geef je maag rust! Vettig eten voor het slapengaan bezorgt je maag veel verteringswerk. Stil die honger met een banaan. Bananen zijn goed voor de lijn, voedzaam en bevatten melatonine.

Slaapdrank
Het drinken van een warme kopje melk helpt je te ontspannen en zorgt voor een rustgevend gevoel. Doe bij de melk honing, kaneel en een paar druppels vanille-aroma. Lekker!

Ontspanning vraagt inspanning
Elke dag bewegen staat je goed. Een fit gevoel, blos op de wangen en verhoogde conditie doorbreken de lessen. In een kleine omweg naar school? Een half uurtje fitness of een potje voetbal? Reken maar dat je je ‘s avonds beter kan ontspannen.

Je kamer, je nest
Wij zijn voorstander van een kamer op stelten. Je leest het goed! Het is jouw kamer. Hoe beter je je er voelt, hoe beter dat is voor je slaap.

Stop met snoozen
De wekker is je ergste vijand. Van deze vijf à tien minuutjes extra rust word je jammer genoeg niet fitter. Stop met snoozen en probeer direct op te staan.

Als deze tips niet helpen
Zorg voor een slaapdagboek. In het boek houd je bij wanneer je wakker ligt in bed. Het is een handig hulpmiddel om je slaappatroon te ontdekken.

Kan je nog steeds de slaap niet vatten? Contacteer een arts.